ET KONTINENT FORKLÆDT SOM ET LAND
Indien, med en befolkning på mere end 1,4 milliarder mennesker, er nu det mest befolkede land i verden efter landet i marts 2023 overhælede Kina. Landet er opdelt i 29 delstater og 7 unionsterritorier, som hver har stor selvbestemmelse og lokal lovgivninger. Med 22 officielle sprog og over 100 anerkendte lokalsprog, er der en betydelig forskel på sprogene i forskellige regioner. For eksempel tales Hindi i det nordlige Indien, mens Tamil tales i det sydlige Indien. Ligheden mellem dem er lige så stor som dansk og italiensk. Indiens største byer er Delhi, med en befolkning på over 30 millioner mennesker, og Mumbai, med en befolkning på over 20 millioner mennesker. Samlet har indien 48 byer med et befolkningstal på over 1 million. Derfor kan man godt betegne Indien som et kontinent forklædt som et land, der kan sammenlignes med EU i perspektivering til kultur, geografi og politisk kompleksitet.
I de sidste par år har Indien arbejdet på at forbedre sin placering på World Banks “ease of doing business”. Regeringens flagskibsprogram “Make in India” fokuserer på at forbedre forholdene for udenlandske investorer ved at styrke den private sektor, især inden for produktion, og ved at øge landets konkurrenceevne. Med en placering på #63 ud af 190 lande er det et stort spring fra #130 i 2016, og det er også et af de 10 bedst forbedrede lande at gøre forretning i 2020 og har været på listen i tre år i træk. Hvor Indien brillierer i rangeringen er ‘nemheden ved at starte en virksomhed’, ‘håndtering af byggetilladelser’, ‘handel på tværs af grænser’ og ‘afvikling af insolvens’. Set i lyset af Indiens markedsstørrelse er forbedringen meget beundringsværdigt.
Med en kombination af forbedring i placering på ranlisten, en stor og højt kvalificeret arbejdsstyrke, som taler flydende engelsk, regeringsstøtte til selskabsetablering, særlige økonomiske zoner med finansielle, infrastrukturelle og eksportmæssige fordele, er der potentiale for store resultater i landet.
Indiens store befolkningsstørrelse og øget vækstrate betyder, at landet har et stort energiefterspørgsel- og forbrug, der primært udvindes fra sort energi i form af olie, gas og kul. Afhængighed og øget forbrug af fossile brændstoffer har medført, at Indiens årlige CO2 udslip er markant steget, hvilket gør landet til verdens 3.største CO2 udleder. Dog er CO2 udslip pr. indbygger blandt det laveste på verdensplan – modsat Danmark. Det samme gælder også for energiforbrug pr. gennemsnitlige husholdning: den indiske husholdning, bruger 10x mindre end den gennemsnitlige husholdning i USA.
For at mindske afhængigheden af sort energi samt bekæmpe klimaforandringer, har Indien fremlagt en ambitiøs plan for 2030 med fokus på en grøn energitransition, hvor vedvarende energi bl.a. forventes at kunne udgøre helt op til 50% af landets samlede energimix.
Den indiske premierminister, Narendra Modi, bekræftede også, at ambitionen for grøn transition vil inkludere 500 GW vedvarende energikapacitet og at man ønsker at “positionere” landet som en ledende figur på det globale energimarked. Derfor har man i den nye indiske finanslov for 2023-24 tildelt 4.3 mia. USD til at fremme grøn transition. Pr. 2070 forventer Indien at være CO2 neutral med endegyldigt udfasning af sort energi.
Stigende vækst og forbedret infrastruktur har været katalysator for øget vækst i Indien mht. menneskelig og økonomisk kapital. Top-5 storbyer i Indien inkluderer New Delhi (administrative hovedstad), Mumbai (finansielle hovedstad), Bengaluru, Ahmedabad og Hyderabad. Tilsammen har byerne en samlet befolkning på hele 84.5 mio., hvilket svarer til Tysklands befolkning.
Derudover forventes storbyerne Bengaluru og Hyderabad at opnå en årlig økonomisk vækst ml. 6 – 8% for 2023 ifølge den finansielle tænketank, Oxford Economics. Katalysatoren for den massive vækst skyldes øget tiltrækning af investeringer inden for fremstillingsindustrien, IT og kommunikation. Det betyder at både Bengaluru og Hyderabad vil være blandt de top-5 hurtigst voksende storbyer i APAC-regionen, og dermed overhale bl.a. Shanghai, Tokyo, Bangkok og Ho Chi Minh City.
På verdensplan har Indien allerede verdens 2.største urbane samfund, og der forventes pr. 2030 at yderligere 415 mio. mennesker vil søge mod byerne, hvorved det urbane samfund udgør 50% af den samlede befolkning. Derudover tilføjer Indien årligt en ny by tilsvarende London til dens urbane befolkning, der også involverer byggeri af nye bygninger, fabrikker og transportnetværk. Bemærkelsesværdigt optager byerne kun 3% af landområderne, men bidrager derimod med hele 60 % til Indiens BNP.
I Indien har man valgt at inkorporere AI (kunstig intelligens) til social opløftelse og inklusion under flagskibet, “AI for All”. Både offentlige og private sektorer i Indien (både centralt og delstatsniveau) har produceret AI drevet værktøjer til forbedring af sundheds- og sikkerhedstjenester, som berører millioner af mennesker. Nogle af de nævneværdige AI-initiativer er bl.a.: “MyGov Corona Helpdesk”, “e-paarvai”, “uzhavan”.
Indiens IT og serviceydelsesmarkedet forventes at opnå en værdi på USD 19.93. mia. pr. 2025.
I regnskabsåret for 2022, blev der ansat 1.05 mio. medarbejdere i den indiske IT-sektor af hhv. TATA Consultancy Services (TCS), Wipro og Infosys, som er ledende IT-mastodonter i Indien. Sektoren består af 5 mio. medarbejdere, hvoraf kvinder udgør ca. 2 mio. af medarbejderstaben. Indisk softwareeksport begyndte i 1974 og i dag er landet verdens “back office”. Derfor udgør IT-sektoren i dag ca. 8 % af Indiens BNP, og man forventer at sektoren vil bidrage med hele 10 % til Indiens BNP i 2025. Det har bl.a. betydet at IT-sektoren har medført en indtægt på USD 227 mia. i 2022, dvs. en YoY-vækst på 15.5 %. Det forventes også at IT/softwareindustrien vil nå en værdi på USD 100 mia. pr. 2025, hvorfor indiske virksomheder vil forsøge at investere internationalt med henblik på at udbrede deres globale fodaftryk og derved forbedre globale leveringscentre.
På makroniveau, er det værd at bemærke at 4 ud af top-10 IT-virksomheder i verden, er indiske. Hvad vedrører toppositioner i globale IT-virksomheder, finder man et stort antal indere herunder Sundar Pichai (Google Alphabet) og Satya Nadella (Microsoft).
Indien er verdens hurtigst voksende økonomi i verden. For regnskabsåret 2022, oplevede Indien en vækst på 7% og samtidig overhalede man også Storbritannien, hvilket betyder at landet er verdens 5. største økonomi. For 2023, forventer man en vækst på 4.7%. Nævnværdige indiske industrier i fremdrift, er bl.a. fiskeri og akvakultur, mejeriindustrien, læderindustrien, retail og e-handel.
Fiskeri og akvakultur
Indien er verdens 3. største inden for fiskeri og bidrager med hele 8% ift. produktion. Derudover er landet også verdens 4. største eksportør af fisk med en værdi på USD 7.76 mia. for regnskabsåret 2021-22. Inden for akvakultur, er Indien verdens 2. største producent og bidrager med hele 68% til den samlede fiskeproduktion.
Mejeriindustrien
Indien er verdens største mejeriproducent og bidrager med hele 23% til den globale mælkeproduktion. Gennemsnitligt har mejeriindustrien en årlig vækst på 6.2%, hvor delstaterne Uttar Pradesh, Rajasthan, Madhya Pradesh, Gujarat og Andhra Pradesh er top-5 største bidragere. Eksport af mejeriprodukter nåede et højdepunkt på 19.45 % med en eksportværdi på USD 471 mio. for regnskabsåret 2022-23.
Læderindustrien
Indien bidrager på verdensplan med hele 13% til læderindustrien, hvilket støttes af landets adgang til råmaterialer i form af kvæg og bøffel, som udgør 20% på verdensplan, samt får og geder, som udgør 11% på verdensplan. Derfor er Indien bl.a. Verdens 2. største producent inden for læder baseret fodtøj og tøj. Store bidragsydere til læderindustrien er delstaterne Tamil Nadu, Andhra Pradesh, Uttar Pradesh, Maharashtra, Punjab, Haryana og Delhi.
Detail og e-handel
Indien har verdens 4.største retail marked, som estimeres til at nå en værdi på USD 2 trillioner pr. 2032 fra USD 690 mia. i 2021. FMCG (65%), tøj og fodtøj (10%) og elektronik (9 %) udgør det største segment i detailmarkedet. Inden for e-handel forventes markedet at nå en bruttoværdi på USD 350 mia. pr. 2030.
Tilsammen bidrager detail og e-handel med 10% til Indiens BNP.
På baggrund af landets vækst siden post-Covid19, har udenlandske investorer vist interesse for at investere i flere sektorer.
Indiens e-handelsmarked er i øjeblikket et af de hurtigst voksende i verden. Ifølge rapporter fra Google, Bain & Company og Omidyar Network, forventes det indiske e-handelsmarked at vokse med en hidtil uset hastighed, med en anslået stigning på 700% fra 2019 til 2030
Den store vækst i Indiens e-handelsmarked skyldes flere faktorer, herunder det faktum, at flere og flere indere har adgang til internettet, og dermed også adgang til online shopping. Derudover er det indiske marked fyldt med en ung og stadig mere teknologisk kyndig befolkning, som foretrækker at handle online frem for i fysiske butikker.
Regeringen i Indien har spillet en vigtig rolle i at støtte og fremme e-handel i landet ved at lancere forskellige initiativer og programmer såsom Trade India. Dette har øget digitalisering og digital infrastruktur, reguleringer af e-handel og skabelsen af et gunstigt forretningsmiljø for e-handels virksomheder.
Alt i alt forventes Indiens e-handelsmarked at fortsætte med at blomstre i de kommende år, og det er en sektor, der tilbyder enorme muligheder for vækst og succes for e-handelsvirksomheder og iværksættere, der ønsker at drage fordel af det voksende digitale marked.
Indien har en massiv og hurtigt voksende online shopping-brugerbase. I 2020 var der 130 millioner online shoppere, men i 2025 forventes tallet at nå hele 975 millioner mennesker. Hele 73% af denne demografiske gruppe er mellem 15-34 år gamle, og de er i høj grad drevet af millennials, som i gennemsnit er 27,9 år gamle. Kun 27% af befolkningen er over 35 år. Der er øget fokus på sundhed og øget effektivitet i denne gruppe. Sammenligner man med Danmark, er gennemsnitsforbruget 42,2 år. Det viser, at der er forskelle i forbrugsmønstre mellem de to lande.
Der er et stort potentiale for markedsføring på sociale medieplatforme. Facebook er den største platform med hele 350 millioner brugere, mens Instagram er den hurtigst voksende med 100 millioner brugere i 2022.